5 recomandari despre cum sa te hranesti bine pe perioada sarcinii

5 recomandari despre cum sa te hranesti bine pe perioada sarcinii

O dieta diversificata si variata este esentiala atat pentru tine, cat si pentru copil. Pentru sfaturi si cateva idei bune care sa te ajute sa aplici principiile majore, urmeaza aceste 5 recomandari!

 

Mananca un pic mai mult…

…dar nu cat pentru doi! Foarte important este sa mananci mai bine pentru ca organismul tau si, implicit, bebelusul, sa primeasca toti nutrientii de care are nevoie.

In practica

  • Pentru a-ti satisface nevoile suplimentare, nu are sens sa mananci pur si simplu mai mult la masa: vei risca sa faci indigestie!
  • Permite-ti una sau chiar doua gustari suplimentare care sa fie insa echilibrate. Spre exemplu: 1 iaurt natural + 1 mar sau 100g branza alba de vaci + niste cuburi de fructe proaspete.

 

Mananca diversificat

Iata cheia pentru o nutritie echilibrata. Mancand putin din orice (cu exceptia alimentelor interzise pe perioada sarcinii) vei beneficia de pe urma fiecarui aliment si te vei asigura ca ti-ai realizat aportul de nutrienti esentiali.

In practica

  • Adopta regula care face referire la „5 portii de fructe si legume pe zi": suc proaspat de portocale la micul dejun, o portie de legume verzi si un fruct la pranz, un mar la gustare si salate variate la cina;
  • Daca sunt unele lucruri care nu-ti plac – cum ar fi pestele, spre exemplu – poti pur si simplu sa-l inlocuiesti cu o alta sursa de proteine, cum ar fi carnea sau ouale.

 

Nu deveni urmarita de ideea de echilibru!

Pe parcursul celor noua luni de sarcina, vei lua in greutate: este ceva inevitabil si chiar benefic pentru sanatatea ta si a bebelusului tau. Prin urmare, sarcina nu este momentul potrivit pentru a tine o dieta, ci mai degraba de a-ti limita luarea excesiva in greutate. Cat anume iei in greutate se va monitoriza de catre medici.

In practica

  • Pentru a te asigura ca nu iei mai multe kilograme nedorite, evita pe cat posibil alimentele bogate in grasimi si zahar, cum ar fi produse de patiserie, dulciuri etc., intrucat acestea contin un numar mare de calorii, dar nu si foarte multi nutrienti esentiali, iar prin urmare valoarea lor nutritiva este una foarte mica atat pentru tine, cat si pentru cel mic;
  • Limiteaza numarul de gustari luate in mod dezordonat! Cu trei mese echilibrate pe zi si una sau doua gustari pe zi, vei evita sa mai dai fuga la patiserie;
  • Pentru a evita senzatia de foame, consuma amidon (cereale, legume, cartofi), care iti va crea senzatia de satietate pentru o perioada considerabila de timp.

 

Nu sari peste mese

Organismul tau are nevoie de trei mese principale pe zi. Incearca sa te tii de aceasta regula, chiar daca nu iti este foarte foame. Micul dejun reprezinta cea mai importanta masa de peste zi, in caz contrar nivelul tau de energie va scadea la jumatate pe parcursul zilei!

In practica

  • Chiar nu poti sa mananci nimic dimineata? Bea un pahar mare cu suc de portocale si ia in calcul sa servesti micul dejun la birou: un mar, cativa biscuiti sau o felie de paine, niste fructe deshidratate. Serveste-ti micul dejun inainte de ora 10.00, atunci cand organismul a avut ceva timp sa se trezeasca;
  • Chiar n-ai timp sa iei micul dejun? Poti opta pentru un sandvis, cu conditia sa contina proteine (carne de pui, sunca etc.), legume (salata verde, rosii etc.), produse lactate (branza Gruyere etc.) si paine (de preferat din cereale integrale). Incheie micul dejun cu un fruct.

 

Elimina!

Pe perioada sarcinii, hidratarea este esentiala pentru a-ti satisface atat nevoile tale, cat si pe cele ale bebelusului. Atunci cand hidratarea se combina si cu consumul de fibre (care se regasesc in fructe si legume, cereale, amidon integral cum ar fi in paste si orez etc.), consumul mare de lichide va combate constipatia.

In practica

  • Femeilor insarcinate li se recomanda sa consume cel putin 1.5l de lichide pe zi. Alege apa in locul oricarei alte surse de lichide, in special in locul bauturilor carbogazoase si al bauturilor dulci. De asemenea, redu consumul de bauturi cu caracter stimulator, de tipul cafelei sau al ceaiului. Adauga spre exemplu felii de lamaie in apa pentru a-i da o alta aroma si fara a adauga nicio calorie in plus!
  • Este nevoie de fibre in meniu? Ia in considerare prunele, cerealele integrale, painea din cereale integrale, migdalele, caisele deshidratate etc. precum si toate legumele verzi gatite (care se digera mai usor decat in varianta neprelucrata, cruda).

Daca si in ciuda tuturor acestor sfaturi vei dori sa incepi o dieta anume, consulta un medic. Acesta iti va analiza obieceiurile alimentare din prezent in ceea ce priveste dieta pe care o ai si va putea sugera mai multe variante pentru a le imbunatati. Astfel vei dobandi o serie de obiceiuri sanatoase in materie de dieta care va dura toata viata!

Pe parcursul celor noua luni de sarcina, ar trebui sa consumi in medie 80.000 de calorii suplimentare.

De retinut

Cum suplinesti nevoile nutritive ale bebelusului

In timpul sarcinii va fi nevoie sa te hranesti un pic mai bine, dar nu cat pentru doi! Pentru a suplini nevoile nutritive ale bebelusului, adauga doua gustari pe langa cele trei mese obisnuite si ai grija sa ai o dieta cat mai diversificata. Mai exact, mananca putin din toate, in afara alimentelor interzise pe timpul sarcinii.

Dietele in timpul sarcinii

Sarcina nu este un moment bun pentru a tine o dieta. In timpul sarcinii vei lua in greutate, ceea ce e absolut normal si benefic pentru tine si bebelusul tau. O dieta ar putea sa nu iti asigure toti nutrientii de care ai nevoie, iar astfel tu si bebelusul tau veti avea de suferit. Daca totusi insisti sa tii o dieta in timpul sarcinii, iti recomandam sa consulti un medic inainte.

Cele 3 mese pe zi

Organismul tau are nevoie de trei mese principale pe zi. Incearca sa te tii de aceasta regula, chiar daca nu iti este foarte foame. Micul dejun reprezinta cea mai importanta masa de peste zi, in caz contrar nivelul tau de energie va scadea la jumatate pe parcursul zilei! De asemenea, ai grija si sa bei destula apa.