Beneficiile nutritiei personalizate

Nicoleta Tupiță Nicoleta Tupiță, Specialist in nutritie Nestlé România

Beneficiile nutritiei personalizate

Influenta alimentatiei asupra sanatatii nu mai este de mult un mister pentru nimeni. Majoritatea stim ca „suntem ceea ce mancam” si cunoastem, cel putin in linii mari, caracteristicile unei alimentatii sanatoase. Cu toate ca se vorbeste despre nutritie si stil de viata sanatos in toate mediile de comunicare, populatia continua sa sufere de probleme majore de sanatate cauzate de dezechilibrele nutritionale.

 

Paradoxul recomandarilor nutritionale

Recomandările alimentare adresate intregii populatii au început să apară dinainte de a fi descoperite vitaminele şi mineralele. Totul a început în 1894, când au fost scrise primele recomandări alimentare de către W.O. Atwater, un om de ştiinţă din cadrul USDA (United States Department of Agriculture). De atunci si pana in prezent, recomandarile nutritionale au luat forma piramidei alimentare, farfuriei sanatoase si altor instrumente nutritionale.

In Romania exista Ghidul pentru Alimentatie Sanatoasa publicat de Societatea Romana de Nutritie in 2006 si revizuit in 2014. Este un material cuprinzator care ofera o privire de ansamblu asupra alimentatiei sanatoase pentru populatia din Romania, dar si recomandari practice specifice diferitelor grupe de varsta. Cu toate ca exista multe astfel de ghiduri nutritionale, populatia nu stie cum sa aplice practic aceste recomandari.

Suntem cu totii diferiti atat in exterior, cat si in interior, tocmai de aceea, ceea ce este acceptat ca fiind  „sanatos” la nivel general, poate sa creeze un dezechilibru daca nu este adaptat corect nevoilor individuale. Nevoile nutritionale variaza mult interindividual in functie de o multitudine de factori: varsta, dezvoltare corporala, metabolism si activitate fizica. De curand s-a inceput si analizarea materialului genetic pentru a identifica anumite influente ale acestuia asupra felului in care ne alimentam sau in care ar trebui sa ne alimentam.

 

Beneficiile recomandarilor nutritionale personalizate

Din ce in ce mai multe cercetari demonstreaza beneficiile unei diete personalizate prin comparatie cu recomandarile generale de alimentatie si stil de viata sanatos.

Impactul recomandarilor de nutritie personalizate s-a studiat pe un esantion reprezentativ al populatiei adulte din Europa. Studiul desfasurat in contextul proiectului european Food4Me a urmarit sa confirme principiul conform caruia: recomandarile nutritionale personalizate imbunatesc obiceiurile alimentare si alti indicatori ai starii de sanatate, inclusiv masa corporala si circumferinta abdominala.

Exista evidente stiintifice care arata beneficiile recomandarilor personalizate si in ceea ce priveste activitatea fizica. O recomandare personalizata a exercitiului fizic in functie de parametri cardiaci si disponibilitatea timpului unei persoane poate fi mai eficienta pentru reducerea riscului cardiovascular decat recomandarea generala de a desfasura 30 de minute de activitate fizica zilnic. 

Testele genetice disponibile la ora actuala pot oferi informatii despre cum reactioneaza organismul la factorii alimentari, la consumul energetic, dar si la activitatea fizica. Aceste teste nu sunt inca atat de populare , iar desicostul poate reprezenta un impediment,screening-ul genetic se face o data in viata.

Ultimele descoperiri medicale evidentiaza un alt factor determinant al personalizarii nutritiei. Specialistii de la Weizmann Institute of Science din Israel au studiat impactul florei intestinale asupra raspunsului organismului la diferite alimente si au tradus particularitaile acesteia in recomandari dietetice personalizate. Dupa cum reiese si din studiul Food4Me mentionat mai sus, se pot concepe diete si planuri alimentare personalizate si fara a apela la screening-ul genetic, care pot avea rezultate favorabile in imbunatatirea stilului de viata. 

Un aspect la fel de important sunt preferintele alimentare ale pacietului care adesea se neglijeaza chiar si in dietele personalizate. Oricat de personalizata ar fi dieta din punct de vedere al nevoilor nutritionale, nu va fi sustenabila daca nu este pe placul pacientului. Tocmai din acest motiv, relatia nutritionist-pacient trebuie sa fie una de incredere, in care specialistul devine „prietenul” pacientului. 

 

Pasii spre o nutritie personalizata

Primul pas este consultarea unui medic nutritionist sau dietetician, personalizarea dietei nu se poate realiza niciodata doar citind carti de nutritie sau articole. Aceste surse de informatie va ajuta doar sa dobanditi cateva cunostinte de nutritie si sa va faca mai constienti de alegerile alimentare.

La nivel teoretic, conceperea unei diete personalizate incepe de la stabilirea necesarului caloric in functie de varsta, sex, inaltime, masa corporala si nivel de activitate fizica. Acest necesar caloric se va transforma intr-un meniu variat si echilibrat. Se porneste de la recomandarile generale in ceea ce priveste numarul de mese, repartitia macronutrientilor si necesarul de micronutrienti. Aceste recomandari se adapteaza la programul de munca, la senzatia de foame si satietate, la nivelul de activitate fizica, la disponibilitatea alimentelor si la preferintele individuale.

O dieta adaptata stilului de viata individual, chiar daca nu este perfecta din punct de vedere al echilibrului nutrientilor sau al orarului meselor, este mai eficienta pe termen lung.

Planul alimentar stabilit initial va suferi saptamanal sau lunar modificari, astfel incat sa se adapteze la evolutia in greutate. Modificarile in greutate sau ai altor parametri medicali, dorite la inceputul implementarii planului de nutritie personalizata, moduleaza ulterior recomandarile dietetice.

Bibliografie

  1. The U.S. Department of Health and Human Services (HHS) and the U.S. Department of Agriculture (USDA) (2015) The Dietary Guidelines for Americans, 02 februarie 2017.
  2. Societatea Romana de Nutritie (2006) Ghid pentru Alimentatie Sanatoasa, 1 edn., Iasi: Performantica.
  3. Food4Me Project (2015) Personalised nutrition: an integrated analysis of opportunities and challenges, : Food4Me.
  4. Bjarne M. Nes, et all. (2016) Personalized Activity Intelligence (PAI) for Prevention of Cardiovascular Disease and Promotion of Physical Activity, The American Journal of Medicine, 10(09), pp. 03 februarie 2017.
  5. Weizmann Institute of Science (2016) Microbiome & Nutrition, 03 februarie 2017.
  6. John GK1, Mullin GE2. (2016) The Gut Microbiome and Obesity., Current Oncology Reports, 18(7), pp. 02 februarie 2017.