Ce rol au vitaminele si mineralele?

Vitaminele si mineralele au un rol esential in buna functionare a organismului nostru.

Vitaminele regleaza procesele metabolice din organismul nostru. Lipsa de vitamine si minerale este vizibila atunci cand ai senzatii de oboseala, nu te poti concentra sau racesti mai usor. Chiar daca vitaminele si mineralele nu contin calorii, ele contribuie la toate procesele cu eliberare de energie in organism.

Vitaminele

O alimentatie echilibrata si variata iti asigura necesarul de vitamine. Cu cat alimentele pe care le consumi sunt mai diverse, cu atat mai variate vor fi vitaminele pe care le asimilezi. Daca vrei sa asiguri un echilibru, trebuie sa consumi cel putin doua fructe in fiecare zi. Atunci cand gatesti legumele, este bine sa le tii cat mai putin pe foc sau sa le tii putin timp in contact cu apa.

Vitaminele pot fi grupate in doua categorii:

  • vitamine hidrosoluibile (vitamina C si vitaminele din complexul B);
  • vitamine liposolubile (vitamina A, D, E si K).

Vitaminele sunt prezente in foarte multe fructe si legume. Introdu in alimentatia ta: ceapa, usturoi, anghinare, salata verde, ardei, broccoli, rosii, spanac, ciuperci, vinete, fasole verde, sparanghel, morcov, varza, cirese, prune, zmeura, smochine, pepene galben, pepene verde, ananas, kiwi, struguri, avocado, mere, banane, piersici sau capsuni.

Mineralele

Organismul nostru are nevoie permanenta de minerale, insa perioadele critice sunt sarcina, copilaria si adolescenta. Printre cele mai importante minerale se numara: calciu, fosfor, fier, magneziu, sodiu, seleniu, potasiu sau zinc.

Obtii minerale din:

  1. lactate;
  2. legume;
  3. cereale;
  4. nuci;
  5. carne (inclusiv peste si fructe de mare).

Pentru un organism sanatos consuma cinci fructe si legume zilnic!

Stiai ca:

  • Vitaminele sunt sensibile la caldura, lumina si se oxideaza usor. Din acest motiv se recomanda sa consumam fructele si legumele crude sau cat mai putin pregatite termic;
  • Vitaminele nu sunt nutrienti care furnizeaza energie, dar lipsa lor iti da senzatia de oboseala ;
  • Condimentarea cu ulei de masline favorizeaza absorbtia vitaminelor liposolubile din tomate si morcovi;
  • Mineralele nu pot fi produse de organism si trebuie sa sa fie furnizate prin alimentatie.