De ce este buna activitatea fizica?

Activitate fizica este orice forma de miscare a corpului care presupune un consum de energie. Asadar, activitatea fizica nu este sinonima cu exercitiul fizic, desi il implica. Activitatile recreative, treburile casnice, momentele de joaca, sunt toate forme de activitate fizica.

Indiferent ca alegi sa faci miscare impreuna cu familia sau sub atenta supraveghere a unui instructor, este bine sa desfasori activitati fizice timp de cel putin 30 de minute in fiecare zi. In functie de conditia ta fizica exista grade diferite: de la usor la intens.

 

Nivelele activitatii fizice

Activitate fizica usoara

Activitatea fizica usoara este recomandata dupa o perioada in care nu ai facut miscare. Poti sa incepi cu: realizarea sarcinilor casnice cu o intensitate scazuta, mersul incet, urcarea scarilor, plimbari.

Activitate fizica moderata

Activitatea fizica moderata presupune un efort care accelereaza in mod perceptibil ritmul cardiac. Exemple de activitate fizica moderata sunt: mersul in pas vioi, dansul, gradinaritul, treburile casnice, vanatoarea, participarea la jocuri si activitati de familie sau plimbarile cu animale domestice.

Activitate fizica intensa                                                                                                                                                               Activitatea intensa presupune un efort mare si provoaca o respiratie rapida si o crestere a frecventei cardiace. Ce activitati intense poti sa faci: jogging, mersul pe bicicleta, aerobic, inot, sporturi de echipa (fotbal, volei, handbal).

Ce beneficii iti aduce activitatea fizica?

Activitatea fizica iti aduce numeroase beneficii care depind de tipul de efort pe care il faci: aerobic, de forta, de flexibilitate, de coordonare. Cele mai multe beneficii pentru sanatate le aduc exercitiile aerobice sau cardiovasculare, indiferent de varsta, sexul sau nivelul de conditie fizica pe care il ai. Activitatea fizica iti aduce urmatoarele beneficii:

Psihologice

  • Activitatea fizica iti confera o atitudine pozitiva;
  • Im bunatateste siguranta pentru ca ai o stapanire mai mare a corpului;
  • Optimizeaza raspunsul in fata anxietatii si a unei depresii;
  • Te ajuta sa ai o parere mai buna despre propria persoana si iti da senzatia ca tu esti cel care isi controleaza viata;
  • Previne insomnia si ajuta la reglarea somnului;
  • Ajuta la eliberarea tensiunilor si controlarea stresului.

 

Fiziologice

  • Imbunatateste sanatatea osoasa si functionala;
  • Activitatea fizica determina consum de energie si este fundamentala pentru mentinerea greutatii;
  • Imbunatateste coordonarea, abilitatea si capacitatea de reactie;
  • Are efect pozitiv asupra activitatii cardiovasculare.

 

Sociale

  • Sportul este o continua competitie cu noi si cu ceilalti. Aceasta dimensiune a competitiei ne invata urmatoarele:
  • Sa ne asumam infrangerile;
  • Sa acceptam normele si responsabilitatile;
  • Sa ne canalizam agresivitatea mai ales ca activitatile de grup presupun respect unul fata de celalalt;
  • Sa ne autocontrolam in situatii critice;
  • Sa lucram in echipa;
  • Sa mentinem relatii sociale cu ceilalti participanti.

 

Speciale in copilarie

Practicarea activitatii regulate in copilarie aduce beneficii importante copiilor:

Castigarea obiceiurilor de sanatate si igiena;

Cei mici invata sa respecte si asume regulile stabilite;

Se deschid mai usor in fata parintilor si isi inving timiditatea;

Infraneaza reactiile negative;

Isi maresc abilitatea de miscare;

Activitatea fizica favorizeaza dezvoltarea oaselor si a muschilor;

Isi exploreaza curajul si dau mai mult rnadament la scoala.