Dieta alcalina – efecte benefice sau doar un mit?

Nicoleta Tupiță Nicoleta Tupiță, Specialist in nutritie Nestlé România

Dieta alcalina – efecte benefice sau doar un mit?

Potentialul acid sau alcalin al dietei este mult discutat, mai ales in mass-media. Pe baza acestor notiuni au aparut si diete specifice, cum este dieta alcalina, care au sustinut efecte benefice pentru sanatate. Aspecte precum diferenta dintre pH-ul alimentelor si potentialul acidifiant trebuie luate in considerare atunci cand se discuta despre echilibrul acido-bazic.

Homeostazia acido-bazica este esenstiala functionarii organismului in limite fiziologice si metabolismului celular. In conditii normale, echilibrul acido-bazic este mentinut la un ph arterial intre 7.36 si 7.44 si un ph intracelular de 7.21.

Organismul uman are mecanisme foarte specifice pentru mentinerea homeostaziei acido-bazice, care nu dau gres decat in situatii patologice, cum ar fi boala cronica de rinichi sau boli pulmonare cronice.

Rinichii si sistemul respirator au un rol esential in mentinerea echilibrului acido-bazic. Exista si la nivel intracelular mecanisme prin care se mentine echilibru acido-bazic.

Chiar si mici fluctuatii ale ph-ului nu sunt compatibile cu viata, tocmai din acest motiv, mecanismele de mentinere a homeostaziei acido-bazice intra in functiune indiferent de componenta dietei, pentru a se evita starile de acidoza sau alcaloza cronica in organism, care de cele mai multe ori apar doar pe fondul unor patologii existente.

Dieta alcalina a fost si este inca promovata intens in media, in randul persoanelor care doresc sa adopte o alimentatie sanatoasa. Din fericire, sa adopti o dieta care contine mai multe alimente cu potential alcalinizant in organism decat alimente cu potential acidifiant nu are neaparat efecte negative. In cautarea evidentelor stiintifice credibile cu privire la efecte pozitive ale unei diete alcaline, se poate remarca lipsa unor studii relevante care sa arate o legatura clara intre un consum predominant de alimente alcaline si sanatatea pe termen lung.

Dieta moderna bogata in carne, branzeturi, sucuri carbogazoase, sare, alimente prajite sau intens procesate este considerata a avea un mare potential de a acidifia organismul si astfel de a creste riscul de osteoporoza, boli renale, cancer, reducerea masei musculare.

 

Alimente cu pH acid vs alimente cu potential acidifiant

De cele mai multe ori se face o confuzie intre alimentele cu pH acid si alimentele care pot acidifia organismul. De exemplu, sucul de portocale are un pH acid de3.30-4.19, dar in organism are un efect alcalinizant (un potential de incarcare acida renala de -2.90).

Potentialul acidifiant sau alcalinizant al unui aliment sau a unei bauturi este dat de continutul in minerale.

Principalele alimente sau bauturi acidifiante sunt cele care contin aminoacizi cu sulf, acid fosforic (bauturile carbogazoase), fosfati, sare. Chiar daca la prima vedere sarea este neutra din punctul de vedere al pH-ului si nu este metabolizata intr-un acid, se pare ca este responsabila de 50% din potentialul acidifiant al dietei americanilor. In prezent, exista studii care evidentiaza o predispozitie mai mare spre acidoza metabolica printr-un consum mare de sare in randul adultilor sanatosi.

O metoda de masurare a efectului alimentelor asupra echilibrului acido-bazic din organism este PRAL (potential renal acid load). Indicele PRAL poate fi folositor pentru a face diferentirea intre alimentele acide si cele alcaline, dupa o metoda stiintifica si nu doar pe baza unor presupuneri.

Pe baza indicelui PRAL se poate spune ca branzeturile tari si maturate, galbenusul de ou, carnea, orezul, arahidele, nucile si pestele au cel mai mare potential de acidifiere a organismului. De cealalta parte, stau alimentele cu potential mare alcalinizant, considerat benefic: fructele, legumele, leguminoasele, unele seminte, vinul rosu si vinul alb, cafeaua.

Cea mai buna modalitate de a contracara potentialul acidifiant al unor alimente cum este carnea este limitarea consumului la portiile normale (portiile recomandate de ghidurile de nutritie in functie de varsta, sex si activitatea fizica) si asocierea acestor surse de proteine de inalta calitate cu legume si fructe care ajuta la echilibrarea balantei acido-bazice in organism.

 

Efectele negative ale acidozei

Una dintre consecintele cel mai des mentionate ale unei alimentatii preponderent acide este scaderea mineralizarii osoase si pierderea de masa osoasa.

Institul American pentru Cercetarea Cancerului sustine ca nu exista o legatura directa intre dieta alcalina si scaderea riscului de cancer, iar o dieta cu potential acidifiant nu creste riscul de cancer, organismul avand mecanisme foarte eficiente de reglare a balantei acido-bazice.

Daca analizam atent, dieta alcalina contine preponderent fructe si legume, cereale integrale, anumite leguminoase si nuci si in cantitati reduse alimente de origine animala, alimente procesate, sucuri carbogazoase, alcool. Toate aceste recomandari ale dietei alcaline se suprapun in mare masura cu recomandarile de alimentatie sanatoasa. Este destul de clar ca urmand o astfel de dieta vom reduce riscul de boli cronice, mai ales boli metabolice si cancer, totusi evidentele existente atribuie aceste efecte pozitive altor mecanisme de actiune.