Draga Eu

Serban Damian
Serban Damian, Nutritionist, Federatia Romana de Fotbal

serban damian

Iti scriu dupa o zi obisnuita de lucru la clinica. Ca de obicei, prin cabinetul meu au trecut diverse persoane, cu probleme mai mari sau mai mici, insa vreau sa iti povestesc doar despre doi dintre cei care m-au vizitat astazi. Mi-a ramas gandul la ei, pentru ca am avut ocazia sa vad in doar o ora doua posibile versiuni ale mele peste 10 sau 20 de ani.

Cand eram mici ne intrebam de multe ori cum o sa aratam, cu ce o sa ne ocupam, cum o sa gandim cand o sa fim “mari”. Ar trebui sa ne punem aceste intrebari permanent de-a lungul vietii si sa constientizam ca nu depinde totul de destin, ci avem posibilitatea de a face alegeri care sa ne duca intr-un sens sau altul.

Primul dintre barbati a intrat in cabinet transpirat, gafaind si si-a asezat cu greu pe fotoliu cele 125 de kilograme. Am descoperit un om placut, de succes, dar care esuase lamentabil intr-o singura directie: propria sa persoana... ani de zile de munca si ascensiune profesionala si financiara si in acelasi timp, ani de sedentarism, alimentatie haotica si ignorare a semnalelor pe care organismul i le-a dat.

Acum, cu analizele alterate si cu un debut de boala cardiovasculara venea la mine aproape disperat sa faca o schimbare care sa il repuna pe o linie de plutire. Desi situatia era critica, din fericire nu era si ireversibila. Pe al doilea barbat il stiam din vedere de la concursurile de alergare la care particip si eu.

L-am admirat mereu nu doar pentru timpii foarte buni cu care termina cate un maraton sau un semimaraton, ci si pentru alura zvelta, privirea clara si luminoasa, atitudinea degajata si aerul acela de sanatate si prospetime pe care rar il mai intalnim la oamenii trecuti de 45-50 de ani. Vizita lui la clinica nu se datora unor probleme medicale, ci din contra, urmarea sa isi imbunatateasca performantele si avea nevoie de testari fiziologice si consiliere nutritionala.

Cei doi s-au intersectat in holul clinicii si in acel moment am avut in fata ochilor doua posibile versiuni ale unui om pus in fata unor alegeri nu doar importante, ci esentiale pentru viata sa. Cand ne gandim la stilul de viata, aceste alegeri despre care vorbesc nu apar totdeauna ca fiind foarte clare. Nu e ca si cum ai ajunge la rascruce si poti sa o iei in dreapta sau in stanga.

In viata de zi cu zi lucrurile sunt mai complicate: azi alegi sa mananci in fuga un covrig pentru ca nu ti-ai facut timp pentru masa de pranz, maine uiti sa mananci legume, poimaine sari peste antrenament si asa mai departe. Sunt mici “rascruci”, mici decizii pe care le luam aproape inconstient si aparent dintr-o data ne trezim cu zeci de kilograme in plus, cu o conditie fizica precara, cu boli care recunosc drept factori predispozanti exact aceste elemente ce tin de stilul de viata.

  • Promisiunea 5: Comunicam transparent pentru a te ajuta sa faci cele mai bune alegeri
  • Promisiunea 4: Oferim dulciuri potrivite pentru o alimentatie echilibrata
  • Promisiunea 6: Eliminam grasimile nesanatoase (trans) din produse

Alimentatia este importanta, stim cu totii acest lucru. Nu doar pentru ca ne asigura energie si nutrienti absolut necesari pentru a trai, ci si pentru ca are o multime de alte valente, iar dintre acestea as aminti-o pe cea hedonica, adica aceea de a ne produce placere. Relatia noastra cu mancarea trebuie sa fie una pozitiva, sa ne bucuram de fiecare masa, fara insa a face excese.

O relatie dizarmonica, in care hrana este vazuta ca un inamic, nu face altceva decat sa ne creeze frustrari profunde. Placerea gustului este data e compozitia fiecarui aliment si preparat culinar. Suntem facuti sa ne placa gustul dulce si grasimea. Este un fapt, iar acest lucru se datoreaza capacitatii zaharurilor si grasimilor de a ne furniza energie.

Nu este totuna de unde ne procuram acesti nutrienti importanti si in ce forma. Grasimile sunt importante si necesare in alimentatia noastra, insa in cantitati mari favorizeaza procesul aterosclerotic si cresterea in greutate. De asemenea, tipul de grasimi face diferenta. Pe langa grasimile care se gasesc in mod natural in alimente, oamenii au creat noi tipuri de grasimi, asa cum sunt cele “trans”.

Despre aceste grasimi s-au acumulat o multime de dovezi privind capacitatea lor de a modifica profilul lipidic cu cresterea LDL colesterolului si scaderea HDL colesterolului, de a creste riscul de boli cardiovasculare, accident vascular cerebral si diabet zaharat tip 2. In urma dovezilor acumulate din studiile dezvoltate de-a lungul ultimilor ani, acest tip de grasimi nu ar trebui sa se gaseasca in alimentatia noastra.

Pe langa aceasta eforturile producatorilor de a elimina garsimile trans din produse, avem si noi datoria sa verificam etichetele alimentelor pentru a ne asigura ca acestea nu contin grasimi trans (este obligatoriu ca ele sa fie mentionate pe eticheta sub forma de grasimi/uleiuri partial hidrogenate). Grasimile ne fac hrana mai atractiva si satioasa, ii imbunatatesc gustul si o incarca cu energie.

Daca facem alegerile corecte, punand accentul pe grasimile nesaturate, reducand aportul de grasimi saturate si evitandu-le complet pe cele tip trans, ne putem bucura de mesele noastre si ne ferim de riscul unor afectiuni grave, asa cum sunt cele mentionate mai devreme. Acesta este doar unul dintre multele exemple de alegeri pe care trebuie sa le facem in mod constient, astfel incat sa ne putem mentine pe drumul bun.

Imi doresc ca peste 10 ani, cand poate voi reciti aceasta scrisoare sa fiu impacat ca am facut cele mai bune alegeri privind stilul meu de viata si sanatate. Vreau sa ma regasesc in imaginea celui de-al doilea pacient descris la inceput si sa am puterea sa ii ajut pe ceilalti sa faca si ei schimbarile necesare, pentru ca oricand e un bun moment pentru a coti pe drumul cel bun.

Eu drag,

Eu

Noi promitem sa eliminam grasimile nesanatoase (trans) din produse

Stiai ca?

  • In prezent, peste 90% dintre produsele Nestlé de pe piata din Romania nu contin grasimi trans provenite din uleiurile partial hidrogenate.

Afla mai multe despre cele 10 promisiuni Nestlé!