Importanta apei in alimentatia copiilor

child drinking water

Ce parinte nu-si priveste topit de dragoste copilul care bea apa cu nesat, sfarsind cu mustati de apa si cu un zambet urias? Adevarul e ca hidratarea joaca un rol decisiv in dezvoltarea armonioasa a prichindelului tau. Corpul lui indeplineste multe functii si face o sumedenie de activitati, iar pentru a lucra la parametri nomali, copilul tau are nevoie de apa. 

Iata cum influenteaza apa cresterea copilului tau:

 

Corpul nostru e alcatuit 70% din apa

Sangele, impreuna cu sucurile gastrice si transpiratia sunt in mare parte apa care, de asemenea, se gaseste in tot ce vizeaza organele si celulele musculare. Sangele duce oxigen catre toate celulele corpului. Fara apa, sangele nu s-ar putea oxigena, iar acele celule minuscule ar inceta sa mai functioneze si astfel corpul ar fi afectat.

 

Apa are un rol semnificativ in viata copilului

Apa este deosebit de importanta pentru copii deoarece organismul lor are o mai mare nevoie de hidratare in raport cu greutatea corporala. Apa ajuta la digestia alimentelor, energizeaza si sustine activitatea metabolismului si ajuta la eliminarea toxinelor din corp.

Cu atat mai important este rolul apei in alimentatia copilului tau cu cat acesta este in plina dezvoltare si crestere. Mai mult, lichidele sunt modul prin care bebelusii si copiii isi regleaza temperatura corpului. De asemenea, apa contribuie considerabil la activitatea limfei, un fluid cu rol semnificativ in sistemul lui imunitar, fluid ce ajuta in lupta contra oboselii.

 

Parintii joaca un rol decisiv in hidratarea copiilor

Deseori, copiii nu realizeaza senzatia de sete decat atunci cand aceasta ajunge la apogeu, ceea ce poate conduce foarte usor la deshidratare. Dat fiind ca prichindelul tau nu-si aminteste singur sa bea apa, are nevoie de interventia prompta a parintilor lui. 

 

Cum sa-ti dai seama daca al tau copil e deshidratat

Copiii rezista mai greu la temperaturi ridicate decat adultii. Pe langa educatia nutritionala oferita copiilor in ceea ce priveste importanta hidratarii, parintii trebuie sa asigure condiile optime ca puii lor sa aiba mereu acces la apa.

Iata care sunt semnele deshidratarii in copilul tau:

  • oboseala;
  • durere de cap;
  • lipsa de concentrare;
  • deficit de atentie;
  • piele uscata;
  • nervozitate; 
  • urina de culoarea galben inchis (cand e hidratat, aceasta este de un galben foarte deschis).

 

Cum sa-ti hidratezi copilul corect

Nevoia copiilor de apa depinde in mare parte de activitatea lor fizica, de vremea de afara (temperatura si umiditate), de alimentatia si de gradul lor de sanatate. 

 

De cata apa au nevoie copiii? 

Pana in varsta de 8 ani, copiii au nevoie de 4-5 pahare de apa/zi, pe cand celor trecuti de 8 ani le este indicat sa bea 6-8 pahare de apa/zi, pe langa mesele ce ar trebui sa contina lichide.

 

Bauturi si alimente hidratante si sanatoase

Apa este nutrientul si combustibilul suprem pentru copii. Pentru a diversifica hidratarea copilului tau, poti de asemenea opta pentru lapte, iaurt, ceai (atentie sa nu contina cofeina), suc de fructe proaspat stoarse, smoothie-uri. Piureurile de fructe si laptele matern sunt surse bogate de lichide si vitamine pentru prichindeii de varsta mica. 

Incearca sa ocolesti pe cat posibil bauturile care nu contribuie la un stil de viata echilibrat. E foarte important ca alimentatia puiului tau sa contina alimente hidratante, ele putand suplini pana la 20% din consumul de apa. Chiar si alimentele care nu par sa contina apa pot hidrata din plin. Branzeturile, fructele si legumele sunt surse bogate de lichide nutritive si sanatoase. 

Legumele si fructele indicate hidratarii sunt: 

  • rosiile;
  • pepenele rosu - descopera aici mai multe despre beneficii;
  • piersicile;
  • caisele;
  • strugurii;
  • fructele de padure - afla mai multe detalii despre beneficiile produselor de padure;
  • castravetii;
  • perele si merele;
  • citricele;
  • ciresele;
  • bananele;
  • ridichile;
  • dovleceii;
  • varza - afla mai multe despre beneficii si idei inedite de a o gati aici;
  • radacinoasele;
  • broccoli si conopida;
  • cartofii albi.

 

Ce fac atunci cand copilul nu doreste sa bea apa?

Daca prichindeii tai nu sunt fani apa, un plus de hidratare il poti obtine din legumele si fructele mentionate mai sus. Astfel, ii poti hidrata cu un mar colorat si dulce si satisface nevoia lor de apa fara ca acestia sa realizeze ca, de fapt, beau apa.

Copiii sunt mult mai atrasi de apa atunci cand acesteia i se adauga diverse arome si culori. Pentru un stil de viata sanatos, fereste-te de coloranti si indulcitori artificiali, care pot afecta cresterea normala a copilului, cat si influenta energia lor de-a lungul unei zile.

Pentru a incuraja copiii sa bea apa, fa urmatoarele: 

  • adauga zeama de lamaie in apa sau o felie de lamaie/lime/portocala/menta/ghimbir pentru a schimba gustul;
  • congeleaza cuburi de apa cu fructe in ele si pune-le in paharul cu apa;
  • asigura-te ca are intotdeauna o sticla cu apa la el;
  • adauga in pahar un pai cu o forma interesanta sau alte elemente ce il pot distra pe copil.

De retinut

  • Copiii ar trebui sa se hidrateze cu lichide pure si naturale, fara aditivi si indulcitori. Apa este alegerea nr. 1, urmata de lapte si sucuri din fructe si legume proaspat stoarse.
  • Copiii care participa la diverse activitati sportive sau traiesc in zone calduroase trebuie sa suplineasca nevoia lor de hidratare cu mai multa apa decat de obicei.
  • Inca de la micul dejun, copiii trebuie sa consume lichide, de la inceputul pana la sfarsitul zilei.
  • Studiile arata ca elevii hidratati tind sa performeze mai bine la scoala decat cei neglijati. Semnele sunt atentie vizuala si motricitatea imbunatatita.

Tu cum iti hidratezi copilul? Impartaseste cu noi din experienta ta.