Importanta unui somn odihnitor intr-o viata agitata

Importanta unui somn odihnitor intr-o viata agitata

Abia te-ai trezit si iti dai seama ca ti-ai mai odihni ochii inca vreo jumatate de ora peste programul stabilit. Esti contra timp, dar tot cobori lenes din pat. Te pregatesti in graba, uiti pachetul deja pregatit in frigider si iesi val-vartej din casa. Inca o ora petrecuta in trafic, cu stres acumulat. Pe drum te opresti sa iti iei o cafea NESCAFÉ Selezione & Intenso, doza ta de energie zilnica, iar ziua deja arata mai bine.

Ajuns in cele din urma la serviciu, te concentrezi la munca, sorbi din cand in cand din pahar pana se termina si ramai absorbit in sarcinile tale. Fara sa iti dai seama a venit pauza, asa ca iesi ca sa te rasfeti putin cu un capuccino cu vanilie.

Revii la treaba. Inca jumatate de zi in fata monitoarelor, cu telefonul in dreapta pentru urgente si vreun alt gadget pe birou. Alergi intr-o lume virtuala pentru o cariera de succes. Ti-e gandul doar acasa, astepti cu nerabdare sa te intorci  la cei dragi si, cand ajungi in cele din urma, te apuci de treburile casnice. Seara, tarziu, ca sa recuperezi mesele ratate din timpul zilei, te ospatezi cu doua feluri de mancare, desert si respiri usurat. Putinul timp care ti-a mai ramas, daca il mai ai, e al tau. Televizorul se aude in fundal. Te asezi in fotoliu si sorbi linistit dintr-un ceai. Ce mai zi!

 

De ce este important sa dormi corespunzator?

Timp nu e nicicand destul. Vrei sa stai mai mult cu familia, mai mult timp pentru sarcinile de la serviciu, mai mult timp sa dormi, mai mult timp pentru tine. Insa o zi nu are decat 24 de ore. Succesul unei zile roditoare cu o stare de bine este dat de un somn bun si odihnitor.

Pe timpul zilei acumulezi multa oboseala, iar somnul este important pentru a-ti recapata energia. Calitatea acestuia iti influenteaza atat bunastarea fizica, cat si psihica. In ultimii ani specialistii au constatat o crestere a problemelor legate de somn. Acest fapt este, in principal, din cauza expunerii tot mai mari la lumina artificiala precum cea de la televizor, calculator, lumina interioara de la bec.

Somnul este perioada in care intregul organism se reface, iar sistemul imunitar se regleaza. De aceea este foarte important sa fie cat mai odihnitor. Un somn indelungat nu este neaparat unul linistit. Pentru un somn odihnitor pe durata noptii este important sa tii cont de cativa factori.

Sfaturi pentru un somn odihnitor

  1. Investeste intr-un pat confortabil si o perna de calitate. Alege un pat cu o saltea de calitatea si o lenjerie de bumbac care sa te faca sa te cuibaresti in ea.
  2. Fa regulat exercitii fizice, dar nu exact inainte de culcare. Incearca sa dedici ultimele 2-3 ore inainte de somn unor activitati relaxante (citit, bai relaxante, o discutie cu cei dragi).
  3. Evita cinele copioase si la ore tarzii. Pentru seara alege o gustare usoara, o salata, o supa rece sau calda.
  4. Stabileste o rutina de mers la culcare. Culca-te si trezeste-te mereu la aceleasi ore.
  5. Culca-te inainte de ora 12 pentru a avea un somn mai odihnitor.
  6. Elimina, in timpul somnului, sursele de lumina si toate sunetele. Da drumul la draperii sau jaluzele astfel incat sa intre cat mai putina lumina in casa. De asemenea, este indicat sa nu dormi cu televizorul sau laptopul deschis.
  7. Evita consumul de cafeina cu 6 ore inainte de somn.
  8. Pune telefonul deoparte cu cel putin 2 ore inainte de culcare. Evita sa petreci timp pe internet. In schimb, poti petrece cateva ore citind sau facand alte lucruri care te relaxeaza.
  9. Evita conflictele si problemele legate de munca cu cel putin 2 ore inainte de culcare. Elimina gandurile negative si concentreaza-te pe aspectele pozitive din viata ta.
  10. Citeste sau asculta muzica inainte de a merge la somn. Sunt activitati relaxante si te vor ajuta sa adormi mai repede.
  11. Incearca sa nu bei multe lichide cu o ora inainte de somn, astfel incat sa nu te trezesti in timpul noptii.
  12. Ai grija ca in camera in care dormi sa fie o temperatura adecvata (nici prea cald, nici prea rece), iar incaperea sa fie regulat aerisita.
  13. Daca stai pe partea stanga te ajuta sa adormi mai repede si este benefic pentru organism.
  14. Evita dormitul pe burta.
  15. Tehnicile de respiratie te vor ajuta sa adormi mai repede. Incearca sa respiri adanc inainte de somn.
  16. Daca nu adormi in 30 de minute, ridica-te din pat si fa alte activitati.
  17. Evita sa lucrezi in pat.
  18. Daca obisnuiesti sa dormi ziua, nu dormi mai mult de 45 de minute.

Stiai ca?

  • Astazi, 75% dintre oameni viseaza in culori. Cand existau televizoare alb negru, doar 15% dintre oameni visau color, iar restul in alb negru.
  • Oamenii isi petrec 1/3 din viata dormind.
  • Oamenii sunt singurele mamifere care amana ora de culcare intentionat.
  • Teama nu este cea mai intalnita emotie din timpul unui cosmar, ci sentimentele de tristete, vina si confuzie.
  • Vidrele de mare se tin de mana in timpul somnului ca sa nu se indeparteze una de alta.
  • Oboseala atinge cota cea mai mare de doua ori pe zi: la 14.00 si la 02.00. De aceea dupa pranz productivitatea este mai mica.
  • In secolul XVII era ceva obisnuit sa te trezesti in timpul noptii. Oamenii aveau 2 segmente de somn impartite de 1-2 ore de activitate (citit, rugaciune, socializare).
  • In vechile orase fabrici din Anglia, exista cineva a carui slujba era sa bata in ferestrele oamenilor pentru a-i trezi pentru munca.
  • Cea mai mare distragere de la somn este accesul la internet 24/24.
  • Somnul cel mai profund este intre orele 3 si 4 dimineata.