Meniu echilibrat in timpul postului

Meniu echilibrat in timpul postului

Postul este o ocazia buna de a ne disciplina planul de alimentatie si de a ne detoxifia. In toata aceasta perioada trebuie sa fim foarte atenti la ceea ce consumam ca sa putem avea o alimentatie echilibrata.

In timpul postului trebuie sa continuam sa avem o alimentatie echilibrata pentru ca altfel ne expunem unor riscuri:

  • pot aparea deficiente nutritionale: fier, calciu, vitamina B12 sau proteine;
  • avem tendinta de a consuma mai multi carbohidrati sau zaharuri;
  • cresc sansele de a consuma mai multe grasimi (chiar daca ele sunt de origine vegetala);
  • avem o alimentatie mai monotona pentru ca, la prima vedere, nu avem multe variante de retete de post.

Cum eviti aceste riscuri?

Cea mai buna solutie pentru o alimentatie echilibrata in timpului postului este o varietate cat mai mare de alimente de origine vegetala.

Ce nu trebuie sa lipseasca din meniul tau zilnic?

  • cerealele si produsele derivate (paine, paste, orez, cereale integrale la micul dejun, cartofi, mei, quinoa);
  • legume si fructe (patru portii de legume si trei portii de fructe in fiecare zi);
  • nuci si seminte (nuci, arahide, nuci pecan, migdale seminte de floarea soarelui si de dovleac);
  • uleiuri vegetale (ulei de masline, ulei de in, ulei de floarea soarelui).

Principala problema pe care o intampinam in timpului postului este consumul ridicat de paste, paine si cartofi. Pentru a compensa lipsa carnii incepem sa consumam mai multi carbohidrati, dar carnea ar trebui inlocuita cu leguminoase, seminte, nuci sau ciuperci.

Iata cateva alimente pe care le poti consuma in timpul postului pentru a beneficia de toti nutrientii de care ai nevoie:

  • unt de arahide - numai bun la micul dejun;
  • "lapte vegetal" - din ovaz, orez, migdale, alune, cocos sau soia. Atunci cand consumi un lapte vegetal trebuie sa cauti acele variante "neindulcite", iar pentru mai mult gust poti folosi Stevia.
  • tofu (branzica facuta din soia)
  • hummus (pasta de naut foarte hranitoare)
  • seminte de canepa - sunt foarte bogate in proteine si le poti presera la micul dejun in bolul cu cereale.

Ce crede despre post si ce recomandari are Nicoleta Tupita, nutritionist Nestlé: “Postul reprezinta o ocazia buna de a consuma mai multe alimente de origine vegetala decat in mod obisnuit. Practic, postul inseamna cateva saptamani de vegetarianism strict, ceea ce aduce cu sine o grija mai mare la ceea ce mancam. Mentinerea echilibrului si varietatii in meniul zilnic sunt esentiale pentru a nu va expune riscului dezvoltarii unor deficiente nutritionale. In post trebuie sa fiti creativi si sa faceti combinatiile corecte. Nu va bazati alimentatia doar pe paine, paste, cartofi si alte alimente bogate in glucide. O provocare este asigurare necesarului zilnic de proteine. In post, nu trebuie sa neglijati leguminoasele (fasole, linte, naut, soia, mazare verde), fructele oleaginoase( nuci, migdale, arahide, caju, etc), ciupercile, semintele, toate aceste alimente au un continut semnficativ se proteine, precum si de vitamine si minerale. Pentru a va asigura proteinele de care aveti nevoie combinati cerealele si derivatele cu leguminoase.