O farfurie colorata este o farfurie sanatoasa

O farfurie colorata este o farfurie sanatoasa

Toamna are culorile ei specifice si puternice: portocaliu, rosu, mov, galben ne vor incanta privirea in urmatoarelor luni. Culorile fructelor si legumelor sunt bune indicii ale proprietatilor lor nutritive. O farfurie cat mai divers colorata de fructele si legumele de toamna este modul perfect de a te asigura ca, pe langa rasfatul senzorial, ii oferi corpului tau o mare parte din nutritentii esentiali de care are nevoie zilnic: vitamine, minerale, antioxidanti.

 

Care sunt proprietatile fructelor si legumelor in functie de culoare?

Galben/portocaliu

De culoarea galben-portocaliu a fructelor si legumelor este responsabil carotenul. Carotenoizii sunt de mai multe tipuri, dar cei mai importanti pentru organismul nostru sunt alfa si beta-carotenul care sunt precursori ai vitaminei A.

Organismul nostru poate sintetiza vitamina A pornind de la cele doua tipuri de caroten. Vitamina A este implicata in sinteza hormonala, reglarea cresterii si diferentierii celulelor, in sistemul imunitar. Ochii si pielea noastra se mentin sanatoase daca avem un consum adecvat de vitamina A sau caroten.

Fructele si legumele galben-portocaliu contin si flavonoide cu proprietati antioxidante.

Incearca toamna aceasta

  • morcovii;
  • cartofii dulci;
  • ardeii galbeni sau portocalii;
  • dovleacul.

Albastru/mov

Alimentele de culoare albastru sau mov contin antociani, compusi cu proprietati antioxidante, care contribuie la scaderea riscului de boli cardiovasculare, diabet zaharat de tipul 2 si pot contribui la mentinerea unei greutati normale.

Introdu in meniul tau din toamna aceasta:

  • vinetele;
  • strugurii;
  • prunele;
  • murele;
  • afinele.

Verde

Clorofila este una dintre substantele responsabile de culoarea legumelor si fructelor verzi. Clorofila mai are un rol foarte important - contribuie la producerea energiei in plante. Glucoza, unul dintre nutrietii necesari vietii si indispensabili functionarii sistemului nervos, este sintetizata in plante din apa si dioxid de carbon in prezenta clorofilei si luminii.

Specific insa acestor legume si fructe sunt glucozinolatii, compusi care contin sulfur si contribuie la reducerea riscului aparitiei anumitor tipuri de cancer.

Incearca in aceasta toamna:

  • varza;
  • broccoli;
  • mere verzi;
  • anghinare;
  • sparanghel.

Rosu

Legumele si fructele de culoare rosie contin licopen. Licopenul face parte din categoria carotenilor.

Licopenul nu este un precursor al vitaminei A, dar are puternice proprietati antioxidante si exista evidente care sugereaza ca reduce riscul de boli cardiovasculare si protejeaza pielea de razele ultraviolete.

Incearca:

  • rosiile;
  • gogosarii;
  • merele si perele rosii.

Alb

Alimentele de culoare alba contin adeseori nutrienti cum ar fi alicina (in usturoi) care sunt eficiente in functionarea normala a sistemului imunitar.

Ceapa contine quercitina, responsabila de aroma sa puternica, un antioxidant care ajuta si la reducerea oxidarii lipelor in organism si astfel la scaderea riscului de boli cardiovasculare.

Incearca:

  • conopida;
  • ceapa;
  • usturoiul;
  • ciupercile;
  • pastarnacul.

 

Pe toate le gasesti la piata… proaspete si gustoase.