Primii pasi in alergare

Marius Ionescu
Marius Ionescu, Maratonist

grup primii pasi in alergare

Ai un coleg de munca, un prieten sau pe cineva din familie care se pregateste de o cursa si ti-a deschis pofta de alergare? Acum este momentul perfect sa incepi sa alergi!

Primavara este anotimpul potrivit pentru a incepe un antrenament ce se va termina la final de an cu o cursa. Este momentul prielnic deoarece ziua incepe sa fie mai lunga, temperatura este potrivita efortului in aer liber iar organismul nu consuma prea multa energie pentru a se incalzi sau raci. Multi dintre incepatori se lasa luati de val si transforma un hobby intr-o experienta neplacuta. Echipamentul nepotrivit si unele probleme fizice pot duce la accidentari.

Inainte de a incepe antrenamentele este indicat sa apelezi la medic pentru un control mai amanuntit. Dupa ce acesta isi da acordul, vei gasi echipamentul necesar la un magazin specializat. Mai intai, cauta adidasul potrivit piciorului si stilului de alergare. Multe din magazine sunt dotate cu o banda de alergare speciala ce iti poate spune ce tip de incaltaminte ti se potriveste. De asemenea, vei avea nevoie de hainele si de accesoriile potrivite: 

  • o bluza de corp care sa pastreze temperatura atat pe timp de vara, cat si iarna;
  • o bluza de ploaie;
  • o pereche de pantaloni scurti sau colanti de alergare;
  • o pereche de manusi;
  • o caciula pentru sezonul rece;
  • ochelari si sapca pentru sezonul de vara.

Daca esti la inceput si nu ai mai alergat niciodata, cel mai bine este sa incepi prin a alterna mersul cu alergarea. Un exemplu ar fi 30 de secunde alergare si 30 de secunde mers. Dupa, vei putea creste usor timpul si vei ajunge sa fugi minute intregi fara sa iti dai seama. Recomand ca antrenamentele, daca este posibil, sa se faca pe o suprafata cat mai moale, cum ar fi iarba (gazon), pamantul sau pista de atletism.

Daca esti o persoana care se plictiseste repede, poti gasi oricand un partener sau chiar un grup caruia sa i te alaturi. Este posibil ca spiritul competitiv din tine sa isi faca aparitia, iar acest lucru te poate determina sa epuizezi mai multe resurse. Sa nu uitam doua lucruri foarte importante din pregatire: hidratarea inainte, in timpul si dupa antrenament (pentru antrenamentele ce dureaza mai mult de 60 de minute recomand bauturile sportive care sunt bogate in electroliti: potasiu, sodiu, calciu, magneziu), precum si stretching-ul (exercitiile de gimnastica) dupa fiecare antrenament. 

Stiu ca unii dintre noi depind de gadget-uri, dar pentru o eficienta si un stil cat mai corect de alergare iti recomand sa iti lasi telefonul acasa. Renunta chiar si la muzica din urechi pentru a-ti asculta si controla respiratia.

Daca cele cateva luni bune de pregatire au decurs bine, este timpul pentru prima cursa. Recomandarile mele inainte de o cursa sunt: 

  • incearca sa mananci cu aproximativ doua ore sau doua ore jumatate inainte de start si nu altceva decat ce ai mancat si in timpul pregatirii;
  • hidrateaza-te in ultima jumatate de ora, dar nu mai mult de 500ml, cat si in timpul cursei, la fiecare 15-20 de minute, chiar daca nu simti nevoia. Acest lucru este valabil in special pentru cursele ce dureaza mai mult de o ora;
  • pentru a evita orice disconfort, nu alerga cu echipament nou si nu folosi produse, cum ar fi gelurile sau alte bauturi, daca nu le-ai incercat si in antrenament;
  • fa-ti un plan de cursa pentru nivelul tau de pregatire, alearga propria ta cursa, asa ca nu exagera in primii kilometri si incearca sa alergi prima jumatate cu un consum cat mai mic de energie;
  • cauta un partener sau un grup ce se potriveste ritmului tau si alergati impreuna, deoarece in momentele grele iti vor fi de mare ajutor.

Este foarte important pentru o viata cat mai lunga de alergator sa nu alergi un maraton mai devreme de un an de pregatire. 

Nu uita sa te bucuri de fiecare moment al cursei!