Top 10 cele mai nutritive fructe si legume de toamna

all sorts of veegetables and fruits

Chiar daca vremea se raceste, optiunile tale se inmultesc in materie de alimentatie sanatoasa. Pamantul abunda de diversitate in materie de legume si fructe, dovada fiind eco-pietele si magazinele mari si mici care dispun de orice iti doreste inima. Acum nu mai ai nicio scuza sa nu mananci echilibrat si sa gatesti chibzuit.

Adevarata savoare a fructelor, diversitatea soiurilor si cea mai mare cantitate de nutrienti sunt accesibile doar in plin sezon.

Daca vrei sa iei ce e mai bun din toamna acestui an, trebuie din start sa stii ce fructe si legume sa urmaresti.

1. Mere

Desi sunt tot anul disponibile, toamna e anotimpul merelor si singurul momentul cand le poti consuma proaspat culese. Gustul lor e diferit acum, spre deosebire de restul anului.

Parintii si doctorii au avut intotdeauna dreptate cand ne recomandau sa mancam mere. Aceste fructe contin multi antioxidanti ce ajuta la diminuarea riscului dezvoltarii de diverse boli. O dieta bogata in antioxidanti este un aliat de incredere impotriva procesului de imbatranire.

Merele au vitamina C din plin, ajutand la lupta sistemul imunitar impotriva factorilor externi. Pectina, valabila in toate fructele tomnatice, cu coaja comestibila, lupta impotriva bacteriilor din intestine si scade nivelul colesterolului. Iata de ce coaja de mar nu trebuie indepartata ci consumata cu prioritate - acolo sunt stocate majoritatea nutrientilor si vitaminelor.​

Exista o multitudine de retete in care poti incorpora marul. Iata cateva idei: placinta cu mere, mere coapte, tarte tatin cu mere, salate de legume cu mere, compoturi si multe altele.

2. Varza de Bruxelles

Desi e originara din Belgia, varza de Bruxelles poate fi gasita in orice tara, incusiv in Romania, insa toamna este momentul propice in care sa o consumi.

Bogata in fibre, vitaminele C, K si acid folic, varza de Bruxelles ajuta la digestie, regleaza nivelul zaharului din sange, faciliteaza asimilarea calciului in oase si coagularea sangelui.

Varza de Bruxelles poate fi un adevarat deliciu si o importanta sursa de nutrienti atunci cand e gatita cum trebuie. Iata cateva idei: taie varza in jumatati, stropeste cu putin ulei de masline, asezoneaza cu sare si piper si rumeneste totul la cuptor. Va iesi o bunatate.

3. Conopida

Femeile, in special, recunosc un aliat demn de incredere in conopida. Conopida este o alternativa infailibila pentru toti cei care tin diete de slabire si vor sa inlocuiasca faina si, automat, aluaturile, cu altceva: spre exemplu, blat de pizza din conopida.

Popularitatea ei se datoreaza faptului ca are foarte putini carbohidrati, e una din cele mai bune surse de vitamina C si K. De asemenea, acidul folic pe care il contine e benefic oricarei femei ce ar intentiona sa dea nastere, dat fiind ca impiedica dezvoltarea de patologii la nivelul nervos al fatului.

Pe langa clasicele moduri de a gati conopida prin inabusire sau coacere la cuptor, poti opta pentru diverse supe crema sau ca substituent pentru aluaturi.  

4. Pere

Para e regina anotimpului. Parfumul lor e unic iar aroma imbatabila. Perele sunt o gustare foarte sanatoasa, hidratanta si hranitoare. Contin o multime de vitamine si nutrienti, sunt usor de mancat si nu depun presiune pe dinti sau pe sistemul tau digestiv.

Perele contin carbohidrati si pectina, care e detoxifianta, regleaza tractul gastrointestinal si ofera un real ajutor sistemului tau imunitar. De asemenea, perele ajuta corpul sa retina calciu mai bine.

Bucura-te de pere consumandu-le natural ori in tarte cu aluat tare, la cuptor, insiropate sau fierte in compoturi.

5. Struguri

Strugurii - deliciul anotimpului, motivul pentru care toamna e atat de indragita. De regula, se consuma ca atare, aroma si parfumul lor fiind extraordinare. De asemenea, strugurii mai pot fi experimentati sub forma de must.

Exista peste 60 de tipuri de struguri, toate foarte bogate in antioxidanti si nutrienti, ajutand la reducerea inflamatiei, protejarea inimii, imbunatatirea vederii, a articulatiilor si functiilor creierului.  

6. Sfecla

Minunata in sucuri proaspat stoarse, risotto si paste, ciorbe, sau salate, sfecla e in elementul ei cand toamna vine. Desi se poate gasi destul de des in magazne, doar toamna apar varietati de sfecla, unele mai putin cunoscute noua: purpurii, aurii, albe si chiar multicolore.

Sfecla este o sursa bogata de nitrat, acesta impiedicand aparitia dementei prin faptul ca sporeste fluxul sangelui catre creier. Aceasta frumusete sangerie, abunda de antioxidanti, acid folic, potasiu, si mangan, acesta din urma ajutand la absorbtia calciului in oase si la coagularea sangelui.

Nu in ultimul rand, consumarea sfeclei ajuta la diminuarea aparitiei bolilor de inima si de ficat. Ce alte motive mai ai nevoie pentru a consuma sfecla?

Vezi aici reteta noastra de Supa de sfecla rosie cu crutoane si branza de capra.

7. Dovleacul si dovleceii

Dovleacul, bostanii si dovleceii sunt sinonimi cu toamna. Alaturi de struguri, dovleacul e vedeta anotimpului. Adesea asociati de copii sarbatorii de Halloween, aceste roade ale pamantului sunt foarte nutritive.

Stiati ca o cana de dovleac taiat cubulete contine aproape dublul necesarului de vitamina A recomandat pe o zi? Prin consumarea acestei legume ai parte de o multime de beneficii, de la imbunatatirea tensiunii arteriale, la prostata. Dovleacul contine beta-caroten, care, de asemenea, se gaseste in morcovi si care lupta impotriva radicalilor liberi.

Exista o multime de variante pentru consumul dovleacului: stropit cu ulei de masline, copt la cuptor si apoi servit cu miere pe el, in placinte, paine, risotoo sau sub forma de piureuri. Nu sunt de neglijat nici semintele de dovleac, care contin o mare cantitate de fibre dietetice.​

Spre deosebire de dovleacul de vara, dovlecelul are textura fina si catifelata si un plus de dulceata. Datorita cojii sale groase, poate fi depozitat pentru timp indelungat. E bogat in Omega-3 si vitamina A. Pentru o experienta completa, adauga scortisoara si ghimbir la retetele cu dovlecel - nu vei regreta.

8. Ciuperci

Ciupercile se gasesc de-a lungul intregului an, dar toamna e sezonul lor, cunoscatorii bucurandu-se din plin de hribi si ghebe. Un mare plus al ciupercilor este faptul ca, practic, nu au grasimi - sunt o alternativa minunata pentru carne si deja face parte din multe diete. Sarace in sodiu, nu contribuie la cresterea colesterolului, are putine calorii si sunt extrem de bogate in vitamina B.

Iata cum o gatesc majoritatea fanilor si bucatarilor: pe gratar, la cuptor, la tigaie cu usturoi si mamaliga sau in diverse ciorbe si tocanite.

9. Gutuile

Gutuile: parfumate si aromate, sunt o devarata provocare atat pentru copii cat si pentru adulti cand sa le mananci ca atare. Bunicile noastre intotdeauna se intrec in a pregati cea mai buna dulceata de gutui cu nuci, iar altii experimenteaza cu acest fruct in compoturi, tarte si salate.

Gutuia e fara grasimi si saraca in sodiu. Fructul acesta e o sursa excelenta de vitamina C si nu ar trebui sa lipseasca din cosul cu fructe al nimanui.

10. Nucile

Nucile sunt un deliciu, atat ca gustare rapida, cat si in prajituri. Stiati ca nucile sunt, de fapt, seminte de nuc? Datorita coajei lor dure, acestea pot fi stocate pentru luni, chiar ani. Nucile sunt cunoscute in deosebi datorita umpluturilor din cozonaci sau din gustarea sanatoasa de la serviciu.

Nucile imbunatatesc metabolismul si reduc colesterolul din corp. Atunci cand sunt consumate in cantitati potrivite, nucile contribuie la scaderea in greutate.

Nucile au proprietati anti-inflamatorii, ajuta intelectul (sunt simbolul inteligentei), imbunatatesc fertilitatea masculina si sanatatea oaselor. Aportul mare de vitamine B e extrem de benefic femeilor insarcinate in cresterea armonioasa a fatului.

Nuca are textura crocanta si un gust delicios, motiv pentru care poate fi inclusa in aproape orice reteta: prajituri, biscuiti, cereale, batoane energizante, paini, salate, unturi si multe altele.

Sunt atat de bune si hranitoare fructele de sezon incat poti sa faci cateva provizii, fie la congelator, fie la borcan: compoturi, legume coapte si puse in borcane sterilizate, fructe fierte si stocate cu putin zahar etc.

Fructele si legumele de sezon sunt mult mai bogate in nutrienti si aroma decat cele disponibile in restul anului. Nu sari peste aceasta etapa!